zwiń
0.0.0 w/s przekazania do Wojewódzkiego Sądu Admin... Wersja od: 24.05.2017

UCHWAŁA Nr XLIII/263/17

RADY MIEJSKIEJ W PODDĘBICACH

z dnia 24 maja 2017 r.

w sprawie przekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w Łodzi skargi z dnia 24 kwietnia 2017r. Pani Elżbiety K******** na uchwałę Nr XL/253/17 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 31 marca 2017r. w sprawie nieuwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa w uchwale Nr XXXII/212/16 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 10 listopada 2016r. oraz w uchwale Nr XVIII/114/15 Rady Miejskiej w Poddębicach w sprawie uchwalenia zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Poddębice oraz udzielenia odpowiedzi na skargę. oraz udzielenia odpowiedzi na skargę

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 446, 1579, 1948 z 2017r. poz. 730) oraz art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2016r. poz. 718, 848, 966,1948, 2103, 2261) uchwala się co następuje:

§1. Przekazać do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę Pani Elżbiety K****** z dnia 24 kwietnia 2017r uchwałę Nr XL/253/17 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 31 marca 2017r. w sprawie nieuwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa w uchwale Nr XXXII/212/16 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 10 listopada 2016r. oraz w uchwale Nr XVIII/114/15 Rady Miejskiej w Poddębicach Nr XXXII/212/16 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 10 listopada 2016 r.

§2. Treść odpowiedzi na skargę zawiera załącznik do uchwały.

§3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Poddębic.

§4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Paweł Gogulski

Poddębice, dnia ...maja 2017 roku

Wojewódzki Sąd Administracyjny

w Łodzi

ul. Piotrkowska 135

90 – 434 Łódź

Skarżący: Elżbieta K******

ul. **********

99-200 Poddębice

Organ: Rada Miejska w Poddębicach

ul. Łódzka 17/15

99-200 Poddębice

ODPOWIEDŹ NA SKARGĘ

Na podstawie art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.Dz. U. 2016 r. poz. 718, 848, 966, 1848, 2103,2261) – Rada Miejska w Poddębicach przekazuje skargę z dnia 24 kwietnia 2017r. (data wpływu do urzędu 08.05.2017r) na uchwałę Nr XL/253/17 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 31 marca 2017r. w sprawie nieuwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa w uchwale Nr XXXII/212/16 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 10 listopada 2016r. oraz w uchwale Nr XVIII/114/15 Rady Miejskiej w Poddębicach na uchwałę Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 10 listopada 2016 roku nr XXXII/212/16 wnosząc o oddalenie skargi.

Uzasadnienie

Pani Elżbieta K********* jest współwłaścicielem nieruchomości położonej w Poddębicach w obrębie geodezyjnym nr 10 oznaczonej działką nr**** o pow. 0,3687ha. Dla terenu na obszarze którego jest położona w/w działka została sporządzona zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uchwalona uchwała Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 10 listopada 2016 roku nr XXXII/212/16 w sprawie uchwalenia zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

W dniu 27 stycznia 2017 roku, Pani Elżbieta K******* wezwała Radę Miejską w Poddębicach do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Poddębice obejmującego obszar działki ewidencyjnej nr *** obręb 10 miasta Poddębice wprowadzonych Uchwałą Rady Miejskiej w Poddębicach Nr XXXII/212/16 z dnia 10 listopada 2016 roku oraz zapisów wprowadzonych do Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Gminy i Miasta Poddębice zatwierdzonych Uchwałą Rady Miejskiej Nr XVIII/114/15 z dnia 30 listopada 2015r. ograniczającej prawo właścicieli gruntu do swobodnego korzystania z posiadanego przez nich gruntu i umożliwienie im realizacji zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej na całej działce z wyłączeniem strefy 7KDD.

Uchwałą Nr XL/253/17 z dnia 31 marca 2017r. Rada Miejska w Poddębicach nie uwzględniła w/w wezwania Pani Elżbiety K******* do usunięcia naruszenia prawa.

Pani Elżbieta K******* w dniu 27 kwietnia 2017r. złożyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę na w/w uchwałą Nr XL/253/17 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 31 marca 2017r w sprawie nieuwzględnienia wezwania do usunięcia prawa w uchwale Nr XXXII/212/16 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 10 listopada 2016r. oraz w uchwale Nr XVIII/114/15 Rady Miejskiej w Poddębicach.

Skarżąca Pani Elżbieta K******** zaskarżonej uchwale zarzuciła: obrazę art. 7 k.p.a poprzez nieuwzględnienie wniosków dowodowych w postaci pism i informacji złożonych w sprawie , przez co nie zebrano w sposób wyczerpujący materiału dowodowego i nie ustalono wszystkich okoliczności faktycznych na których powinno oparte być rozstrzygnięcie i wniosła o jej uchylenie w całości.

Należy wskazać, iż podnoszony przez Skarżącą zarzut obrazy art. 7 k.p.a jest bezzasadny. Uchwała została podjęta zgodnie z prawem, interes społeczny przemawia za pozostawieniem zaskarżonych uchwał w obrocie prawnym gdyż interes jednostki nie może być stawiany ponad interesem kilkudziesięciu mieszkańców gminy, którzy nabywając nieruchomości kierowali się przeznaczeniem terenu w studium i zamierzeń co do nowego planu.

Z uzasadnienia skarżonej uchwały wynika, iż to Starosta Powiatu Poddębickiego stwierdził niezgodność materiałów archiwalnych ze stanem na gruncie i na skutek powstałego błędu w dokumentacji geodezyjnej ( wadliwie wkreślone granice działek na mapach ) doszło do błędnego określenia przeznaczenia podmiotowej działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Prawodawca lokalny na etapie prac planistycznych nie ma obowiązku ustalania własności nieruchomości, wymóg taki nie wynika z zapisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wymóg taki w sposób niepomierny utrudniał by sporządzenie planu.

Podkreślenia wymaga fakt iż przeznaczenie przedmiotowej działki nr **** w „Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Poddębice” zatwierdzonym Uchwałą Rady Miejskiej Nr XXIV/158/04 z dnia 28 grudnia 2004r przedstawiało się w sposób następujący :

K4MN –(podstawowe przeznaczenie- zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna ,

przeznaczenie uzupełniające – nieuciążliwa zabudowa usługowa , zabudowa gospodarcza i garaże ) ,

K7U – (podstawowe przeznaczenie- zabudowa usługowa,

przeznaczenie uzupełniające – część zabudowy o funkcji mieszkaniowej)

4KD-Z – ( ulica Miła- Parzęczewska )

- -------------------------------------------------------------------------------------------

a w „Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Poddębice w części obejmującej wybrane fragmenty miasta zatwierdzonym Uchwałą Rady Miejskiej w Poddębicach Nr XXXII/212/16 z dnia 10 listopada 2016r w sposób następujący:

7. MN.2 –(teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej ),

7U – (teren zabudowy usługowej )

Granice stref K4MN i K7U określone w planie z 2004r pokrywają się ze strefami 7.MN.2 i 7U określonymi w planie z 2016r.

Oba w/w plany miejscowe były uchwalone przez Radę Miejską w Poddębicach po stwierdzeniu zgodności ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Poddębice.

Tak więc ustalenia planów miejscowych są konsekwencją zapisów studium.

Skarżąca na etapie prac planistycznych związanych z przyjęciem studium w 2004 r. oraz jego zmiany w 2015 r. jak również na etapie prac planistycznych związanych z „Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Poddębice” zatwierdzonym Uchwałą Rady Miejskiej Nr XXIV/158/04 z dnia 28 grudnia 2004r oraz z „Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Poddębice w części obejmującej wybrane fragmenty miasta zatwierdzonym Uchwałą Rady Miejskiej w Poddębicach Nr XXXII/212/16 z dnia 10 listopada 2016r nie składała żadnych wniosków do studium , planu , ani nie interesowała się przeznaczeniem swojej nieruchomości ( nie występowano o wypisy, wyrysy ani zaświadczenia).

Uwzględnienie uwagi skarżącej odnośnie zmiany zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Poddębice obejmującego obszar działki ewidencyjnej nr *** obręb 10 miasta Poddębice wprowadzonych Uchwałą Rady Miejskiej w Poddębicach Nr XXXII/212/16 z dnia 10 listopada 2016 roku oraz zapisów wprowadzonych do Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Gminy i Miasta Poddębice zatwierdzonych Uchwałą Rady Miejskiej Nr XVIII/114/15 z dnia 30 listopada 2015 r. w przedstawionym przez nią rozmiarze skutkowało by koniecznością ponowienia procedury planistycznej związanej ze zmianą studium oraz koniecznością ponowienia całej procedury planistycznej związanej z uchwaleniem nowego planu – innego planu miejscowego i tym samym zniweczyło by dotychczasowe czynności .

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 w/w ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy. Tym samym miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego może skutecznie kształtować i ograniczać korzystanie z prawa własności do nieruchomości.

W świetle powyższego przepisu to do zadań własnych gminy należy tzw. władztwo planistyczne.

Władztwo planistyczne obejmuje samodzielne ustalenie przez gminę przeznaczenia terenów, rozmieszczenia inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy.

Podkreślenia wymaga również, iż tylko zapisy planu sprzeczne z powszechnie obowiązującymi przepisami, nie dające się pogodzić z istniejącym porządkiem prawnym oraz nie znajdujące uzasadnienia w ochronie takich wartości jak bezpieczeństwo lub porządek publiczny, ochrona środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób mogłyby stanowić podstawę do stwierdzenia ich nieważności (tak np. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 25 kwietnia 2013 roku sygn. akt II SA/Wr 803/12, wyrok WSA w Poznaniu z dnia 14 maja 2014 roku sygn. akt II SA/Po 890/13) a w odniesieniu do zaskarżonej uchwały takich sprzeczności nie ma.

Przedstawione powyżej wyjaśnienia jednoznacznie wskazują, iż uchwała w przedmiotowej sprawie została podjęta w sposób prawidłowy z zachowaniem procedury planistycznej, w tym terminowości dokonanych czynności i podmiotów dokonując obwieszczenia. Mapy do projektu planu spełniały warunek art. 16 ust.1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. poz. 717 z późn. zm.) oraz mapy do projektu studium spełniały warunek § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (Dz. U. z 2004 r. poz. 1233). Powyższe potwierdza również fakt, iż Wojewoda Łódzki w zakresie czynności nadzorczych nie zakwestionował prawidłowości podjętej uchwały, została ona opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego z dnia 30 listopada 2016 r. poz. 5070 i od dnia 15 grudnia 2016 r. stanowi obowiązujące prawo miejscowe.

W tym miejscu należy wskazać, iż charakter miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sprawia, że w przypadku złożenia skargi dotyczącej planu, sąd ma obowiązek w pierwszej kolejności ustalić przedmiot zaskarżenia, którym niekoniecznie musi być cały plan miejscowy. Przedmiotem zaskarżenia mogą być również wyodrębnione części planu stanowiące zbiór indywidualnych regulacji określających przeznaczenie niektórych tylko nieruchomości objętych ustaleniami planu. Jeśli skarżący wywodzi swój interes z prawa własności nieruchomości, to stwierdzenie nieważności planu powinno nastąpić tylko w odniesieniu do części tego planu dotyczącej tych nieruchomości.

W świetle przedstawionej powyżej argumentacji należy uznać wszystkie stawiane przez Skarżącą Panią Elżbietę K********* zarzuty za bezpodstawne dlatego tez wnoszę jak na wstępie.

Załączniki:

1) skarga.

2) odpowiedź na skargę (x2).

#