UCHWAŁA Nr LIV/346/18
RADY MIEJSKIEJ W PODDĘBICACH
z dnia 5 marca 2018 r.
w sprawie przekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w Łodzi skargi z dnia 03 listopada 2017 roku Pana Przemysława Sażalskiego na uchwałę nr XVIII/114/15 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 30 listopada 2015roku w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy i miasta Poddębice w części dotyczącej przeznaczenia działki nr 90/1 obręb 10 miasta Poddębice oraz udzielenia odpowiedzi na skargę
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, 2232, z 2018r poz. 130), oraz art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2017r poz. 1369, 1370) uchwala się co następuje:
§1. Przekazuje się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę Pana Przemysława Sażalskiego z dnia 03 listopada 2017r na uchwałę nr XVIII/114/15 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 30 listopada 2015roku w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy i miasta Poddębice w części dotyczącej przeznaczenia działki nr 90/1 obręb 10 miasta Poddębice .
§2. Treść odpowiedzi na skargę zawiera załącznik do uchwały.
§3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Poddębic.
§4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi ul. Piotrkowska 135 90 – 434 Łódź Skarżący: Przemysław Sażalski ul. Zofii Nałkowskiej 24 82 – 300 Elbląg Organ: Rada Miejska w Poddębicach ul. Łódzka 17/21 99-200 Poddębice |
ODPOWIEDŹ NA SKARGĘ
Na podstawie art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.Dz. U. 2016 r. poz. 718 z późn. zm.) Rada Miejska w Poddębicach przekazuje skargę z dnia 24 października 2017r. (data wpływu 05.02.2018r) na uchwałę Nr XVIII/114/15 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 30 listopada 2015roku w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy i miasta Poddębice w części dotyczącej przeznaczenia działki nr 90/1 obręb 10 miasta Poddębice wnosząc o oddalenie skargi.
Uzasadnienie
Pan Przemysław Sażalski jest współwłaścicielem nieruchomości położonej w Poddębicach w obrębie geodezyjnym nr 10 oznaczonej działką nr 90/1 o pow. 0,3687ha. Dla terenu na obszarze, którego jest położona w/w działka została sporządzona zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uchwalona uchwałą Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 10 listopada 2016 roku Nr XXXII/212/16 w sprawie uchwalenia zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Pan Przemysław Sażalski w dniu 03 listopada 2017r. za pośrednictwem Rady Miejskiej w Poddębicach złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę na uchwałę nr XVIII/114/15 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 30 listopada 2015roku w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i miasta Poddębice w części dotyczącej przeznaczenia działki nr 90/1 obręb 10 miasta Poddębice.
Skarżący Pan Przemysław Sażalski zaskarżonej uchwale zarzucił: naruszenie prawa własności, w tym art. 140 kodeksu cywilnego, a także art. 2, art. 7 i art. 64 Konstytucji RP i wniósł o stwierdzenie jej nieważności w wymienionym zakresie.
Należy wskazać, iż podnoszone przez Skarżącego zarzuty naruszenia prawa własności w tym art. 140 kodeksu cywilnego oraz art. 64 Konstytucji RP są bezzasadne. Zarzut dotyczący naruszenia prawa własności w tym art. 140 kodeksu cywilnego i art. 64 Konstytucji RP poprzez przeznaczenie części działki pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne a w części pod zabudowę usługową jest bezpodstawny.
W uchwale Nr XVIII/114/15 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 30 listopada 2015 r w sprawie uchwalenia zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Poddębice ustalenia dotyczące przeznaczenia działki nr 90 (po podziale w 2016roku działka nr 90/1) zostały przeniesione zarówno ze zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Poddębice przyjętego uchwałą Nr L/308/14 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 09 lipca 2014 roku w sprawie uchwalenia zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Poddębice jak i wcześniejszej zmiany studium przyjętej przyjętego uchwałą Nr XXII/138/04 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 21 października 2004 roku w sprawie uchwalenia zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Poddębice co wynika z poniższych zapisów:
1. działka ewidencyjna nr 90/1 w studium z 2015 roku została przeznaczona w części pod tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz w części pod tereny (usługi publiczne i niepubliczne)
2. działka ewidencyjna nr 90/1 w studium z 2014 roku została przeznaczona w części pod tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz w części po tereny zabudowy usługowej (usługi publiczne i niepubliczne)
3. działka ewidencyjna nr 90/1 w studium z 2004 roku została przeznaczona w części pod tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej – tereny rozwojowe „MNr” oraz pod tereny zabudowy usługowej bez funkcji mieszkaniowej „U2”
Granice obszarów o przeznaczeniu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz zabudowy usługowej dla działki oznaczonej numerem 90/1 określone w zmianie Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Poddębice z 2015r. pokrywają się z granicami obszarów określonymi zarówno w zmianie Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Poddębice z 2014r. jak i w zmianie Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Poddębice z 2004r.
Jak podkreślano wielokrotnie w orzecznictwie, studium jest prawnie określonym instrumentem kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w gminie i służy ustaleniu lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego. To związanie ustaleniami studium oznacza takie kształtowanie treści planu miejscowego, aby treść ta uwzględniała i wynikała z ustaleń studium. Treść planu miejscowego jest zatem konsekwencją zapisów studium (por. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 listopada 2010 r. II OSK 1904/10, z dnia 14 czerwca 2007 r. II OSK 359/07, 1 lipca 2010 r. II OSK 904/10). W orzecznictwie wskazuje się, iż związanie ustaleniami studium przy sporządzaniu planu miejscowego polega na takim kształtowaniu postanowień planu, który wynika z wcześniejszych ustaleń studium. Podkreśla się, iż warunek zachowania zgodności ustaleń planu miejscowego z kierunkami zagospodarowania przestrzennego określonymi w studium tworzy ustawową zasadę sporządzania planu, której naruszenie stosownie do art. 28 ust 1 ustawy powoduje nieważność planu w całości lub jego części. Przytoczyć tu dla przykładu można wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 listopada 2010 r. II OSK 1904/10, w którym wskazano, iż chociaż studium nie ma mocy aktu powszechnie obowiązującego, nie jest aktem prawa miejscowego, to jako akt planistyczny określa politykę przestrzenną gminy i bezwzględnie wiąże organy gminy przy sporządzaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia planu miejscowego są konsekwencją zapisów studium. Jeżeli zatem określone obszary gminy mogą być przeznaczone w planie miejscowym pod zabudowę danego rodzaju, lub przeznaczone na inne cele, to wcześniej w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmina powinna wskazać te obszary jako przewidziane pod taką zabudowę, lub pod inne określone cele.
Ustalając przeznaczenie terenu w planie miejscowym należącego do skarżącego organ planistyczny był zatem związany zapisami studium. Określając przeznaczenie terenu zgodnie z wolą skarżącego organ naruszyłby dyspozycje art. 20 ust 1 ustawy tj. dopuściłby do sytuacji, w której uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego naruszał ustalenia studium. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, przeznaczenie całej działki skarżącego pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne w planie miejscowym musiałoby poprzedzać zmiana przeznaczenia tego terenu w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, co jednak nie nastąpiło, a w konsekwencji wykluczało przeznaczenie pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne tej części działki przeznaczonej pod zabudowę usługową.
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jest jedną z ustaw stanowiących granice wykonywania prawa własności rzeczy, na które powołano się w podstawowym dla określenia zakresu wykonywania prawa własności art. 140 Kodeksu cywilnego. Takie ograniczenie prawa własności znajduje uzasadnienie w art. 64 ust. 3 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, który stanowi, że własność może być ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w zakresie, w jakim nie narusza ona istoty prawa własności. Plan miejscowy jest aktem wykonującym ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a także inne ustawy. Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy, ustalenia planu miejscowego kształtują wraz z innymi przepisami sposób wykonywania prawa własności nieruchomości.
Z uzasadnienia skarżonej uchwały wynika, iż to Starosta Powiatu Poddębickiego stwierdził niezgodność materiałów archiwalnych ze stanem na gruncie i na skutek powstałego błędu w dokumentacji geodezyjnej ( wadliwie wkreślone granice działek na mapach) doszło do błędnego określenia przeznaczenia podmiotowej działki w zmianie Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Poddębice z 2015 roku jak i wcześniejszych zmianach z 2004 i 2014r. Prawodawca lokalny na etapie prac planistycznych nie ma obowiązku ustalania własności nieruchomości, wymóg taki nie wynika z zapisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wymóg taki w sposób niepomierny utrudniałby sporządzenie planu.
Skarżący na etapie prac planistycznych związanych z przyjęciem zmiany studium w 2004 r. w 2014 oraz w 2015 r. nie składał żadnych wniosków do studium, planu, ani nie interesował się przeznaczeniem swojej nieruchomości (nie występowano o wypisy, wyrysy ani zaświadczenia).
Uwzględnienie uwagi skarżącego odnośnie zmiany zapisów wprowadzonych do Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Gminy i Miasta Poddębice zatwierdzonych Uchwałą Rady Miejskiej Nr XVIII/114/15 z dnia 30 listopada 2015 r. w przedstawionym przez niego rozmiarze skutkowałoby koniecznością ponowienia procedury planistycznej związanej ze zmianą studium oraz koniecznością ponowienia całej procedury planistycznej związanej z uchwaleniem nowego planu – innego planu miejscowego i tym samym zniweczyłoby dotychczasowe czynności.
Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 w/w ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy. W świetle powyższego przepisu to do zadań własnych gminy należy tzw. władztwo planistyczne.
Władztwo planistyczne obejmuje samodzielne ustalenie przez gminę przeznaczenia terenów, rozmieszczenia inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy.
Przedstawione powyżej wyjaśnienia jednoznacznie wskazują, iż uchwała w przedmiotowej sprawie została podjęta w sposób prawidłowy z zachowaniem procedury planistycznej, w tym terminowości dokonanych czynności i podmiotów dokonując obwieszczenia. Mapy do projektu studium spełniały warunek § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (Dz. U. z 2004 r. poz. 118, 1233).
W świetle przedstawionej powyżej argumentacji należy uznać wszystkie stawiane przez Skarżącego Pana Przemysława Sażalskiego zarzuty za bezpodstawne, dlatego tez wnosi się jak na wstępie.
Załączniki:
1. Skarga
2. Odpowiedź na skargę (x2)