zwiń
Łódzk.2014.2186 w/s przyjęcia „Trybu powoływania członków o... Wersja od: 31.05.2014

UCHWAŁA Nr XLVII/274/14

RADY MIEJSKIEJ W PODDĘBICACH

z dnia 28 marca 2014 r.

w sprawie przyjęcia „Trybu powoływania członków oraz organizacji i trybu działania Rady Działalności Pożytku Publicznego Gminy Poddębice”

Na podstawie art. 41g ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 205, poz. 1211, Nr 208, poz. 1241, Nr 209, poz. 1244 i Nr 232, poz. 1378), uchwala się co następuje:

§1. Przyjmuje się „Tryb powoływania członków oraz organizacji i tryb działania Rady Działalności Pożytku Publicznego Gminy Poddębice”, stanowiący załącznik do uchwały.

§2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Poddębic.

§3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Paweł Gogulski

TRYB POWOŁYWANIA CZŁONKÓW ORAZ ORGANIZACJA I TRYB DZIAŁANIA RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO GMINY PODDĘBICE

§1. Rada Działalności Pożytku Publicznego Gminy Poddębice, zwana dalej Radą, jest organem konsultacyjnym i opiniodawczym powołanym przez Burmistrza Poddębic, zwanego dalej Burmistrzem, na wniosek organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3. ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz.536 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

§2. 1. Rada Działalności Pożytku Publicznego Gminy Poddębice, składa się z 12 członków, w tym:

1) 2 przedstawicieli Rady Miejskiej;

2) 2 przedstawicieli Burmistrza;

3) 8 przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 Ustawy, prowadzących działalność statutową na terenie gminy Poddębice zwanych dalej organizacjami.

2. Członków Rady powołuje i odwołuje Burmistrz w drodze zarządzenia.

3. Przedstawicieli Rady Miejskiej wyłania Rada Miejska.

4. Przedstawicieli Burmistrza wyłania Burmistrz.

5. Członków Rady, o których mowa w ust.1 pkt 3, reprezentujących organizacje, wybiera Burmistrz spośród kandydatów zgłoszonych przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy.

6. Każda organizacja może zgłosić jednego kandydata na członka Rady.

7. Termin nadsyłania zgłoszeń przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 Ustawy wynosi 14 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Poddębicach oraz na tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu Miejskiego w Poddębicach.

§3. 1. Do zadań Rady należy w szczególności:

1) opiniowanie projektów strategii rozwoju Gminy Poddębice;

2) opiniowanie projektów uchwał i aktów prawa miejscowego, dotyczących sfery zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ustawy oraz programów współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3. ust. 3 ustawy;

3) wyrażanie opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy;

4) udzielanie pomocy i wyrażanie opinii w przypadku sporów między organami administracji publicznej a organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy;

5) wyrażanie opinii w sprawach dotyczących zadań publicznych, w tym zlecania tych zadań do realizacji przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3. ust. 3 ustawy oraz w sprawach rekomendowanych standardów realizacji zadań publicznych;

6) stałe monitorowanie i doskonalenie zasad współpracy pomiędzy samorządem a sektorem pozarządowym;

7) promowanie osiągnięć i prezentacji dorobku organizacji pozarządowych;

8) podejmowanie innych działań wynikających z aktualnych potrzeb dotyczących współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami działającymi w sferze pożytku publicznego.

§4. 1. Do zadań Rady należy również powoływanie doraźnych grup roboczych do spraw realizacji polityk publicznych.

2. Członkowie grup roboczych wybierani są z członków Rady będących przedstawicielami organizacji pozarządowych w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Rady.

3. Wybrani członkowie mają obowiązek uczestniczenia przynajmniej dwa razy w roku w posiedzeniach Komisji Rady Miejskiej na podstawie rocznego planu pracy Komisji.

§5. 1. Do zadań Rady należy także powoływanie w ramach Rady Zespołu Badań Społecznych, którego zadaniem będzie wypracowanie procedur i doskonalenie wskaźników trwałych mechanizmów corocznej diagnozy obrazu lokalnej społeczności i przedstawianie wyników badań właściwym jednostkom samorządu terytorialnego.

2. Czterech członków Zespołu Badań Społecznych Rada powołuje ze swojego składu zgodnie z zasadą reprezentatywności i proporcjonalności.

§6. 1. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Burmistrz. Pierwsze posiedzenie prowadzi przedstawiciel wskazany przez Burmistrza.

2. Wyboru przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz sekretarza Rady dokonuje się na pierwszym posiedzeniu Rady w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady.

3. Odwołanie przewodniczącego, wiceprzewodniczącego lub sekretarza następuje w takim samym trybie, co powołanie, na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.

4. Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.

5. Posiedzenia Rady odbywają się w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na pół roku.

6. W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć zaproszone osoby nie będące jej członkami, z możliwością zabierania głosu, bez prawa głosowania.

7. Pracami Rady kieruje przewodniczący albo wiceprzewodniczący.

8. Dokumentację Rady prowadzi sekretarz, który sporządza z każdego posiedzenia protokół.

9. W przypadku nieobecności sekretarza podczas posiedzenia Rady protokół sporządza wyznaczony przez kierującego obrady członek Rady.

§7. 1. Rada podejmuje decyzje w postaci uchwał, stanowisk i opinii. Decyzje podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.

2. Termin podjęcia decyzji przez Radę wynosi 14 dni od dnia doręczenia programu współpracy, projektu strategii rozwoju gminy oraz innych uchwał i aktów prawa miejscowego, o których mowa w § 3.

3. Jeżeli Rada w ciągu 14 dni od dnia doręczenia programu współpracy, projektu strategii rozwoju gminy oraz innych uchwał i aktów prawa miejscowego, o których mowa w § 3 nie podejmie stosownej decyzji, program współpracy, projekt strategii rozwoju gminy oraz innych uchwał i aktów prawa miejscowego, o których mowa w § 3 uznaje się za zaakceptowany w pełnym zakresie i podjęty w przedstawionym brzmieniu.

4. W sytuacji wymagającej zajęcia stanowiska przez Radę, w okresie między posiedzeniami Rady, przewodniczący zamiast zwoływać jej posiedzenie może zwrócić się do członków Rady o wyrażenie opinii w danej sprawie w drodze korespondencyjnej. Za ważną będzie uznana opinia oddana w skuteczny sposób we wskazanym przez przewodniczącego terminie.

§8. 1. Kadencja Rady trwa 2 lata, licząc od dnia powołania.

2. Mandat członka Rady wygasa:

1) z upływem kadencji Rady;

2) w przypadku zrzeczenia się mandatu przez członka Rady;

3) w przypadku przedstawicieli Burmistrza, z upływem kadencji lub na jego wniosek;

4) w przypadku wycofania rekomendacji przez zgłaszającą przedstawiciela organizację;

5) w przypadku skazania członka Rady prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione umyślnie;

6) w przypadku śmierci członka Rady;

7) w przypadku przedstawicieli Rady Miejskiej, z upływem jej kadencji,

3. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady, Burmistrz uzupełnia jej skład,

4. Uzupełnienie składu Rady następuje w trybie wskazanym w § 2 ust. 2-7

§9. Członkowie Rady wykonują swoją działalność społecznie.

§10. Obsługę administracyjno – biurową Rady zapewnia Urząd Miejski w Poddębicach.