zwiń
0.0.0 w/s przyjęcia " Regulaminu utrzymania czyst... Wersja od:

UCHWAŁA Nr XXVI/252/20

RADY MIEJSKIEJ W PODDĘBICACH

z dnia 25 czerwca 2020 r.

w sprawie przyjęcia " Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Poddębice"

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2010, z 2020r. poz. 150, poz. 284), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Poddębicach uchwala się, co następuje:

§1. Uchwala się „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Poddębice” zgodnie z brzmieniem załącznika do niniejszej uchwały.

§2. Traci moc uchwała Nr XXVIII/187/16 Rady Miejskiej w Poddębicach z dnia 27 lipca 2016 r. w sprawie przyjęcia „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Poddębice” (Dz. Urz. Woj. Łódz. z 2016 r. poz. 3627).

§3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Poddębic.

§4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Paweł Gogulski

ZAŁĄCZNIK Nr 1 do Uchwały Nr XXVI/252/20

Rady Miejskiej w Poddębicach

z dnia 25 czerwca 2020 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY PODDĘBICE

Dział I

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości i na terenach użytku publicznego

Rozdział 1

Prowadzenie selektywnego zbierania, odbierania lub przyjmowania odpadów komunalnych

§1. 1. Ustanawia się prowadzenie selektywnego zbierania oraz odbierania lub przyjmowania od właścicieli nieruchomości następujących frakcji odpadów komunalnych:

1) papier;

2) metale;

3) tworzywa sztuczne;

4) szkło;

5) odpady opakowaniowe wielomateriałowe;

6) bioodpady;

7) odpady niebezpieczne;

8) przeterminowane leki;

9) chemikalia;

10) odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek;

11) zużyte baterie i akumulatory;

12) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

13) meble i inne odpady wielkogabarytowe;

14) zużyte opony;

15) odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne;

16) odpady tekstyliów i odzieży.

2. Właściciel nieruchomości udostępnia zebrane odpady komunalne wymienione w § 1 ust. 1 pkt 1 - 6 oraz odpady zmieszane, podmiotowi uprawnionemu do ich odbioru.

3. Właściciel nieruchomości udostępnia podmiotowi uprawnionemu do ich odbioru zebrane odpady komunalne wymienione w § 1 ust. 1 pkt 12 – 13 w okresie zbiórki akcyjnej, nie rzadziej niż raz w roku w formie objazdowej zbiórki rzeczy wystawianych przed posesją w terminach podanych do wiadomości mieszkańców z odpowiednim wyprzedzeniem.

4. Właściciel nieruchomości przekazuje selektywnie zebrane odpady komunalne wymienione w § 1 ust. 1 pkt 1 – 16, uprawnionemu podmiotowi prowadzącemu gminny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych umieszcza je w ogólnodostępnych pojemnikach służących do selektywnej zbiórki tego typu odpadów lub przekazuje odpowiednim podmiotom w trybie określonym przez właściwe przepisy. Odpady zielone mogą być poddawane procesowi kompostowania w celu uzyskania kompostu na potrzeby własne właścicieli nieruchomości.

Rozdział 2

Uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z częścinieruchomości służących do użytku publicznego

§2. 1. Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia z części nieruchomości służących do użytku publicznego należy uprzątnąć w miarę możliwości na bieżąco w celu zapobieżenia ich gromadzeniu się w sposób utrudniający korzystanie z tych części nieruchomości.

2. Użyty materiał należy uprzątnąć po ustaniu przyczyny jego zastosowania oraz w miarę możliwości zgromadzić w zamkniętych pojemnikach w celu powtórnego wykorzystania.

Rozdział 3

Mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi

§3. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami dopuszcza się jedynie, kiedy prowadzone jest w miejscach nieprzeznaczonych do użytku publicznego o utwardzonym, szczelnym podłożu, a powstające ścieki nie są odprowadzane do gleby.

2. Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi mogą być przeprowadzane w obrębie nieruchomości, jeżeli nie spowodują zanieczyszczenia środowiska, a zużyte części i materiały eksploatacyjne będą gromadzone zgodnie z niniejszym regulaminem.

Dział II

Rodzaj i minimalna pojemność pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

Rozdział 1

Wymagania dotyczące rodzaju pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów

§4. Do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości należy stosować pojemniki przystosowane do opróżniania przez pojazdy służące do odbioru odpadów komunalnych i worki przeznaczone do zbierania odpadów.

Rozdział 2

Wymagania dotyczące pojemności pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów

§5. 1. Ustala się następujące pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych:

1) kosze uliczne o pojemności minimalnej 20 l;

2) pojemniki na odpady o pojemności minimalnej 120 l;

3) kontenery o pojemności minimalnej 2,5 m3;

4) worki foliowe o pojemności minimalnej 60 l;

5) pojemniki i worki przeznaczone do selektywnej zbiórki o pojemności minimalnej 60 l.

2. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych jeżeli z takiego pojemnika korzysta:

1) do 4 osób włącznie – w rozmiarze 120 l;

2) powyżej 4 osób – w rozmiarze 240 l;

3) nieruchomości wielorodzinne – w rozmiarze 1100 l.

3. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do selektywnego zbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenach miejskich w zabudowie wielorodzinnej w rozmiarze 1100 l i minimalną pojemność worków na terenach wiejskich i miejskich w zabudowie jednorodzinnej w rozmiarze 60 l.

4. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych:

1) 3 l – na każdą osobę w związku z nauką na terenie szkoły każdego typu lub korzystaniem z przedszkoli lub żłobków;

2) 20 l – dla lokali gastronomicznych na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdy punkt;

3) 10 l – na każdą osobę zatrudnioną w handlu, usługach i zakładach produkcyjnych oraz dla administracji publicznej w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdy punkt;

4) 20 l – dla domów opieki, szpitali, internatów, gospodarstw agroturystycznych, hoteli i pensjonatów na jedno łóżko.

5. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy na danej nieruchomości z pojemnika korzysta większa liczba osób niż określono powyżej.

6. Na drogach publicznych należy stosować kosze uliczne o pojemności minimalnej 20 l.

Rozdział 3

Warunki utrzymania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§6. 1. Właściciele nieruchomości utrzymują pojemniki do zbierania odpadów w należytym stanie sanitarnym i porządkowym poprzez zapewnienie odpowiedniej wielkości pojemników, aby nie dochodziło do ich przepełnienia oraz instruowanie użytkowników nieruchomości o sposobie korzystania z pojemnika.

2. Właściciele nieruchomości utrzymują pojemniki w należytym stanie technicznym poprzez dokonywanie bieżących przeglądów i konserwacji, mycia i dezynfekcji oraz wymiany w przypadku ich uszkodzenia lub zniszczenia uniemożliwiającego dalsze użytkowanie.

3. Właściciele nieruchomości powinni poddawać pojemniki obligatoryjnemu czyszczeniu i myciu systematycznie w miarę potrzeb, nie rzadziej niż jeden raz na rok oraz naprawie lub konserwacji, nie rzadziej niż raz na rok.

Rozdział 4

Warunki rozmieszczania pojemników i worków

§7. 1. Pojemniki i worki na odpady komunalne powinny być ustawiane w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników jak i dla pracowników odbiorcy odpadów oraz w sposób niepowodujący utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.

2. Kosze, o których mowa w § 5 ust. 6, rozmieszcza się w szczególności przy oznakowanych przejściach dla pieszych, przystankach komunikacyjnych, miejscach postojowych, oraz w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszego, w sposób niepowodujący zakłóceń w ruchu.

Rozdział 5

Utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów

§8. Miejsca gromadzenia odpadów komunalnych powinny być utrzymane w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym poprzez gromadzenie odpadów w pojemnikach i workach.

Dział III

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§9. 1. Ustala się minimalną częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych zmieszanych dla nieruchomości zamieszkałych:

1) z obszaru zabudowy jednorodzinnej na terenach miejskich – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie w okresie od kwietnia do października, w okresie od listopada do marca nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc według harmonogramu podanego do wiadomości mieszkańców,

2) z obszaru zabudowy wielorodzinnej – nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu według harmonogramu podanego do wiadomości mieszkańców;

3) z terenów wiejskich - nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu według harmonogramu podanego do wiadomości mieszkańców.

2. Ustala się minimalną częstotliwość pozbywania się selektywnie zbieranych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych:

1) szkło, papier, metal, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe:

a) z obszaru zabudowy jednorodzinnej na terenach miejskich – nie rzadziej niż jeden raz na dwa miesiące według harmonogramu podanego do wiadomości mieszkańców,

b) z obszaru zabudowy wielorodzinnej – nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu według harmonogramu podanego do wiadomości mieszkańców,

c) z terenów wiejskich - nie rzadziej niż jeden raz na dwa miesiące według harmonogramu podanego do wiadomości mieszkańców.

2) bioodpady(odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone) :

a) z obszaru zabudowy jednorodzinnej na terenach miejskich – nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie w okresie od kwietnia do listopada, w okresie od grudnia do marca – nie rzadziej niż jeden raz na dwa miesiące według harmonogramu podanego do wiadomości mieszkańców,

b) z obszaru zabudowy wielorodzinnej – nie rzadziej niż jeden raz w tygodniu w okresie od kwietnia do listopada, w okresie od grudnia do marca – nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie według harmonogramu podanego do wiadomości mieszkańców;

c) z terenów wiejskich - nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie w okresie od kwietnia do listopada, w okresie od grudnia do marca – nie rzadziej niż jeden raz na dwa miesiące według harmonogramu podanego do wiadomości mieszkańców.

3. W przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, częstotliwość odbioru odpadów komunalnych zmieszanych na terenach miejskich powinna odbywać się nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie w okresie od kwietnia do października, w okresie od listopada do marca nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc, z terenów wiejskich powinna odbywać się nie rzadziej niż - jeden raz w miesiącu, z wyłączeniem niżej wymienionych, gdzie częstotliwość odbioru wynosi odpowiednio:

1) w przypadku nieruchomości na której prowadzona jest działalność gastronomiczna lub handlowa branży spożywczej – nie rzadziej niż raz w tygodniu;

2) w przypadku dróg, placów, przystanków – nie rzadziej niż raz w tygodniu;

3) w przypadku terenów na których organizowane są imprezy masowe oraz z targowisk – niezwłocznie po ich zakończeniu;

4) w przypadku terenów cmentarzy – pojemniki należy opróżniać z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia , nie rzadziej niż raz w miesiącu.

4. Właściciele nieruchomości obowiązani są do opróżniania bezodpływowych zbiorników z częstotliwością dostosowaną do ilości ścieków i pojemności zbiorników tak, aby nie dopuścić do przepełnienia zbiornika.

5. Odbieranie odpadów wielkogabarytowych i zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego odbywać się może w systemie akcyjnym przynajmniej raz w roku przez podmiot uprawniony do ich odbioru, zgodnie z terminem podanym do wiadomości mieszkańców z dwutygodniowym wyprzedzeniem i zgodnie z harmonogramem zamieszczonym na stronie internetowej Gminy Poddębice.

6. Kosze uliczne należy opróżniać z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie w okresie od kwietnia do października, w okresie od listopada do marca nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc.

Dział IV

Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§10. W oparciu o wojewódzki plan gospodarki odpadami podejmowane będą następujące działania obejmujące:

1) zapobieganie powstawania odpadów;

2) prowadzenie akcji edukacyjnych i informacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności promowanie i wspieranie systemu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

3) ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;

4) wyeliminowanie praktyk nielegalnego składowania odpadów, wylewania nieczystości ciekłych w miejscach do tego nieprzeznaczonych.

Dział V

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§11. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe sprawują opiekę nad tymi zwierzętami, w taki sposób, aby zwierzęta te nie stanowiły zagrożenia dla otoczenia oraz nie zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

2. W miejscu publicznym psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu chyba że, ze względu na rasę, wiek, stan zdrowia, cechy anatomiczne zwierzęcia byłoby to nieuzasadnione.

Dział VI

Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

§12. 1. Zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej w miejscach do tego przeznaczonych, jeżeli nie mają możliwości wydostania się na tereny publiczne.

2. Zakazuje się chowu i utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach zabudowy wielorodzinnej.

3. Właściciele zwierząt gospodarskich zobowiązani są do gromadzenia i usuwania odpadów związanych z chowem zwierząt w sposób niepowodujący zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych.

4. Właściciele zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.

Dział VII

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§13. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:

1) zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej;

2) placówek gastronomicznych i związanych z prowadzeniem handlu artykułami spożywczymi;

3) zabudowane obiektami i magazynami wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa bądź przechowywania lub składowania produktów rolno-spożywczych i gospodarki odpadami.

2. Deratyzację, o której mowa w ust. 1, należy przeprowadzić w następujących terminach: od 1 do 15 maja oraz od 1 do 15 października.